تجربهی استفاده از روغن Al4 بهران LT71141
دوستان شما باید برای ال نود al4 مدل LT71141 بهران استفاده کنید.من این روغن رو برای ۲۰۶ اتومات مدل 89 با کارکرد ۱۱۵۰۰۰ کیلومتر استفاده کردم که قبلا روی کیلومتر ۴۵۰۰۰ تا یکبار روغن گیربکس را تعویض کرده بودم. بدلیل حساسیت خیلی زیاد این مدل از گیربکس برای تعویض روغن خیلی تحقیق کردم و از میان نظرات بسیار ضد و نقیض نهایتا این مسیر رو انتخاب کردم.اینجا تجربم رو مینویسم تا دوستانی هم که مثل شرایط مشابه من رو دارند از این نظر استفاده کنن و مشکلی براشون پیش نیاد.اول از همه میریم سراغ اینکه این نظریه بین تعمیرکارا اپیدمی و شایعه که طبق دفترچهی پژو این گیربکس نیاز به تعویض روغن نداره و فقط درصورت کمبود سطح روغن اون را باید تکمبل کرد.نظر دوم که اونم شایع هست اینه که تعویض روغن بصورت کامل برای این گیربکس ها کاملا مارکتینگه شرکت های روغن فروشی و دستگاه تعویض روغن فروشی است و اگر خیلی اصرار به تعویض داره از همون پیچ سر ریز استفاده کنید و همون ۳ لیتر تعویض کافیه! لازم به ذکره که نظر تعمیرکارا بر اینه که مشکلاتی مثل تقه زدن دنده ۱ به ۲ یا ۲ به ۱ هنگام معکوس دادن یا توقف سریع مربوت به ایجینگ گیربکس میشه و نیاز به اورهال داره و با تعویض روغن این مشکلات حل نمیشه.حتی نظر تعمیرکاران این هستش که اگر ماشینی با این کارکرد را دعویض روغن اتوماتیک انجام بدی،براده ها و جر های داخل گیربکس شسته شده و در فیلتر میانی گیربکس گیرکرده و گیربکس نیاز به تعمیر فوری پیدا میکنه.ماشین من هم مشکلات تقه پیدا کرده بود و معروف ترین تعمیرگاه گیربکس تهران قبض 14 ملیونی برای تعمیر ماشینم صادر کرد و گفت این تنها راه برای برطرف کردن مشکلات هست و تعویض روغن بسیار اشتباهه و منجر به بسته شدن کامل فیلتر گیربکس و ازکار افتادن اون میشه.در بهترین حالت نظر تعمیرکارها این بود که ۳ لیتر روغن بصورت دستی تعویض کنم شاید مشکلات کمتری برای گیربکس پیش بیاد.درنهایت بعد از بررسی های فنی به این نتیجه رسیدم که تعویض روغن با دستگاه بصورت اتوماتیک و کامل(۶لیتر) دست کم نباید مشکل جدیدی برای گیربکس ایجاد کند و چه بسا تعویض ۳ فقط ۳ لیتر از روغن به دلیل اختلاط روغن جدید با قدیمی ممکن از دچار ته نشینی یا رسوب و ایجاد مشکل برای گیبرکس شود.درمورد برند روغن هم معروف ترین برند و قابل اعتماد ترین برند درحاضر ادینول(فرا روانساز گستر آسیا نمایندگی شرکت آلمانی در ایران) و بهران هست که من پس از اطمینان از کیفیت بهران و اطلاع از اینکه کل تولید بهران مستقیما به ایساکو فروخته میشود(!) من این روغن را انتخاب کردم چون احتمالا با روغن فابریک سازگاری بیشتری دارد و هم اینکه قیمت معقول تری داشت.در مورد حجم هم دقیقا به ۶ لیتر نیاز است و ۱ لیتر اضافه برای شستشو و اینها کاملا مارکتینگه تعویض روغن است و کاملا بی اثر و فایده.پس از تعویض ۶ لیتر کامل مشکلات گیربکس بطور کامل حل شد.یعنی دیگه خبری از تقه های ۲ به ۱ زمانی که گیربکس توی سربالایی ها یا توی ترافیک داغ میکنه اصلا و ابدا نیست.زمانی که دنده داره از ۱ به ۲ تعویض میشه هم اگر پدال گاز رو رها کنی دیگه هیچ خبری از تقه ها نیست.تعویض دنده ها و سرعت تعویض بسیار بهبود پیدا کرد.معکوس کشیدن ها در حرکت خیلی نرم تر اتفاق میفته و دور موتور خیلی سریع تر پس از رها کردن پدال گاز پایین میاد. در کل بعد از تعویض و تست حدود ۳ هفتهای این نظر رو براتون مینویسم.تا این لحظه هیچ مشکل اضافه ای برای گیربکس پیش نیومده و تمام ایرادات هم بر طرف شدند.امیدوارم این تجربه برای شما هم مفید باشه.